Bir ustadan o san’atı öğrenmedikçe, o san’atı yüzünden çıra yakamaz.
Kendi kendine çalışsa ve san’atı elde etse de onun san’atı mükemmel olmaz.
Dünyâda hiçbir kimse üstâda hizmet etmeden kendi kendine san’at elde edemez.
İntihânâme-i Sultan Veled
Hoca âb-ı hayata, yani hayat veren suya, öğrenci de yerin altındaki tohuma benzer. Eğitim sayesinde, tohum toprakla karılır. Tohum çürür ama ondan filiz çıkar ve yücelir. Tohum bizim içimizdeki kabiliyet ve yeteneklerimizdir. Çiftçi eğitimcidir, yeri sürmesi ve sulaması da eğitimi olmaktadır. Yer sürülmeden, sulanmadan atılan tohumun çıkmayacağı gibi, eğitimden geçmeyen insanın kabiliyetlerinin de son sınırına kadar gelişmesi mümkün değildir.
Mesnevi, Mevlâna Celâleddin Rûmî
-o-
TürkKadınları Kültür Derneği İstanbul şubesi dünyaca ünlü İran’lı ressam Javad Soleimanpour’un sergisine ev sahipliği yaptı. Ressam Javad Soleimanpourve atölyesinde yetişen öğrencisi Lütfiye Batum ile birlikte gerçekleştirdiği Pastel Resim Sergisi 22 Eylül tarihinde Saray Kolleksiyonları Müzesi’nde TÜRKKAD İstanbul Şubesi bursiyerleri yararına açıldı.
Serginin açılışı 22 Eylül Cumartesi, saat 11’de Saray Kolleksiyonları Müzesi’nde yapıldı.
Sanatçı, 2009 yılında Amerikan Pastel Journel dergisi tarafından düzenlenen Pastel Boya Resim sergisinde 11 bin eser arasından birinci seçilerek resim kariyerinde büyük birbaşarı kazanmıştır. 1997 yılından beri Türkiye’de çalışmalar yapan İran’lı sanatçı Javad Soleimanpour Kadıköy’deki Seven Sanat atölyesinde dersler vermektedir.
“Baktığım her yerde renkler görüyordum o kadar ki gözlerimi kapattığımda bile kendimi resimlerin arasında buluyordum. Sürekli incelerdim doğayı, çiçekleri, ağaçları her türlü renk ve ışığa karşı ilgim vardı. Renklerin ve objelerin arasındaki ışığı, gölgeyi, ahengi görünce çok mutlu olurdum. Hep resim yapmak isterdim. Sevdiğim herşeyin, herkesin. İnsanlar konuşurken ben onları dinlemez yüzlerini incelerdim. Girintileri, çıkıntıları, gölgeleri... Resim yaptığım zaman benim için zaman duruyordu. Her zaman aynı duygu yoğunluğunu yaşamak ve her resimde çözümlenmesi gereken onca problemin benim için nefes alıp vermek kadar doğal bir süreç haline gelmesi belki de resimlerimde oluşan ve izleyiciyi ile resim arasındaki bağın tamamen içimden gelen hislerimin ve yüreğimin sesiyle hareket etmemden kaynaklandığını düşünüyorum". Javad Soleimanpour bu şekilde açıklıyor resmin hayatına girişini.
Sanatçı Soleimanpour, Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı’nın talebi ile iki özel Atatürk portresi hazırlamış, yine aynı makama 3 adet çalışma daha hazırlamaktadır.
Javad Soleimanpour’un öğrencisi Lütfiye Batum için şöyle bir değerlendirme yapıyor: “Lütfiye hanım ile birlikte çalışmalarımızı 7 yıldır aralıksız sürdürmekteyiz. Başladığımız noktadan geldiğimiz nokta son derece başarılı… Lütfiye hanımın resim sevgisi içindeki insan sevgisi gibi coşkulu! Çalışkan,araştırmacı ve çok titiz… Bu prensiplerde olduğu için de yaptığı işler deçok düzgün ve doğru… Benim başarılı bulduğum, ümitlendiğim öğrencilerimin başında gelenlerdendir. Kendisiyle gurur duyuyorum.”
“Usta”Javad Soleimanpour ve “Çırak” Lütfiye Batum’un “Bir Usta Bir Çırak” başlıklı sergisinden elde edilen gelir, TÜRKKAD Türk Kadınları Kültür Derneği, İstanbul Şubesi’nden burs alan öğrencilere aktarıldı.
Sergi Açılışı: 22 Eylül 2012 saat: 11.00 / Cumartesi
Yer: Saray Koleksiyonları Müzesi / Beşiktaş
“Baktığım her yerde renkler görüyordum… O kadar ki, gözlerimi kapattığımda bile kendimi resimlerin arasında buluyordum. Sürekli incelerdim doğayı… Çiçekleri, ağaçları…
Her türlü renk ve ışığa karşı ilgim vardı. Renklerin ve objelerin arasındaki ışığı, gölgeyi, âhengi görünce çok mutlu olurdum.
Hep resim yapmak isterdim. Sevdiğim her şeyin, herkesin…
İnsanlar konuşurken ben onları dinlemez yüzlerini incelerdim. Girintileri, çıkıntıları, gölgeleri…
Resim yaptığım zaman benim için zaman duruyordu…
Her zaman aynı duygu yoğunluğunu yaşamak ve her resimde çözümlenmesi gereken onca problemin benim için nefes alıp vermek kadar doğal bir süreç olması… Resimlerimde oluşan izleyiciyi ile resim arasındaki bağın tamamen içimden gelen hislerimin ve yüreğimin sesiyle hareket etmemden kaynaklandığını düşünüyorum.”
Javad Soleimanpour bu şekilde açıklıyor resmin hayatına girişini.
Sanatçı Soleimanpour, Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı’nın talebi ile iki özel Atatürk portresi hazırlamış ve yine gelmiş geçmiş Türkiye Cumhuriyeti’nin tüm cumhurbaşkanlarının portrelerinin serisini yağlıboya tekniğini kullanarak başarıyla tamamlamıştır. Bu eserler bugün T.C. Cumhurbaşkanlığı Külliyesi’nde sergilenmektedir.
1976 yılında İstanbul’a yerleşti ve farklı dallarda çok kıymetli hocaların atölyelerinde çalıştı. Yine bu yıllarda resim dalında 5 yıllık temel sanat eğitimi aldı.
2006 yılında Javad Soleimanpour’un atölyesinde pastel boya resim çalışmaya başlayan sanatçı halen bu atölyede çalışmalarına devam etmektedir.
Topam 15 karma sergiye katılan sanatçı ustası Javad Soleimanpour ile, 2012 yılında Milli Saraylar Müzesi’nde “Bir Usta, Bir Çırak” başlıklı, 2018 yılında İslâm Eserleri Müzesi’nde “Ustam ve Ben” başlıklı iki sergi gerçekleştirdi. Sanatçı evli ve iki kız evlat sahibidir.